moto-portal.mobi
Na skróty

Honda

Ceny paliw

5.69zł

5.44zł

5.37zł

2.28zł
Promocja
Alkomat Al-7000

289.36zł
Honda Motor Co. (jap. - Honda Giken Kogyo Kabushiki Kaisha producent ) - japońskich samochodów osobowych, ciężarówek, motocykli i skuterów. Jeden z największych producentów silników na świecie.

Historia

Założycielem firmy był Soichiro Honda. Jako 15-latek opuścił rodzinne strony i rozpoczął praktyki w warsztacie samochodowym.
Tam współpracował przy budowie samochodu wyścigowego o nazwie Art Daimler. Po sześciu latach Soichiro otworzył własną filię warsztatu samochodowego Art Shokai.
W 1929 r. opatentował metalowe szprychy (do tego czasu stosowano kruche drewniane). Rok później Soichiro Honda założył fabrykę pierścieni tłokowych. W wieku 30 lat rozpoczął naukę w Technikum w Hamamatsu.
Dwa lata później wstąpił w szeregi studentów Tohoku Imperial University and Nihon Seiko Muroran Seisakusho.
W 1936 r. powrócił do myśli o samochodach sportowych i rozpoczął pracę nad modelem Hamamatsu.

Pierwsze samochody

W 1948 roku powstała korporacja Honda Motor Co Ltd. Pierwszym krajem, do którego Honda eksportował swoje wyroby (mopedy) był Tajwan. Stany Zjednoczone koncern podbił w 1959 r. (w Los Angeles otwarto American Honda).
Po roku 1980 placówki Hondy pojawiały się w Niemczech, Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii , gdzie nawiązana została współpraca z Roverem.
Firma łącznie sprzedawała wówczas rocznie blisko 2,5 mln samochodów, ponad 4,4 milionów motocykli, zatrudniała 90 tys. ludzi w 95 fabrykach zlokalizowanych w 34 krajach.
Honda pojawiła się w Polsce w roku 1993. Prezydentem Hondy Poland jest Takayoshi Yamaguchi. Firma liczy w tej chwili ponad 50 osób i współpracuje z siecią 46 stacji dealerskich. Przy zachowaniu tych samych zasad dla całego koncernu, dokładane są starania, aby uwzględniać różnice pomiędzy poszczególnymi rynkami, co przekłada się na drobne odmienności w modelach w zależności od miejsca ich sprzedaży.

Samochody rajdowe

Modele Hondy pojawiły się również na wyścigach samochodowych. Pierwsze kilometry pokonano samochodem z silnikiem Curtiss na trasie wyścigu Chairman's Trophy.
W roku 1965, w Meksyku, kierowca Richi Ginther zapewnił Hondzie najwyższe miejsce na podium Formuły 1. Sukcesy te powtarzano w latach 80., z zespołami Williamsa i McLarena.
W 1962 r. powstał tor wyścigowy Suzuka. Jest on jedynym krzyżującym się torem (tzw. crossover) w kalendarzu Grand Prix.

Bezpieczeństwo

Honda zajmuje czołowe miejsca na listach JD Power Consumer Satisfaction Index - zwanych Oskarami świata motoryzacji, sporządzanych na podstawie opinii użytkowników samochodów. W kwest[ach bezpieczeństwa Honda Civic osiąga wysokie miejsca w rankingach Euro NCAP (the European New Car Assessment Programme), oraz w dziedzinie ochrony pieszych. Testy nowych modeli początkowo odbywały sie na torach wyścigowych.

Obecnie Honda konstruuje silniki, sportowe samochody oraz pierwsze na świecie manekiny do badań efektów zderzenia z samochodem. Honda zwraca szczególną uwagę na zapobieganie uszkodzeniom kolan, które są bardzo powszechne i bardzo groźne w skutkach. Konstruktorzy Hondy dbają o dużą przestrzeń w przedniej części samochodu.

Historia Modeli Hondy

  • 1972 r: Honda pierwsza wprowadza samochód kompaktowy - Hondę Civic.
  • 1981 r: pierwszy pokładowy system nawigacyjny. Opierał się na danych zapisanych w pamięci układu i sygnałów pochodzących z żyroskopu, a nie na sygnałach satelitarnych (jak to jest obecnie);
  • 1988 r. : pierwszy na świecie układ elektronicznie sterowanych faz rozrządu i skoku zaworów - VTEC;
  • 1989 r.: Soichiro Honda jako pierwszy obywatel Japonii został wciągnięty w poczet The Automobile Hall of Fame, w USA. Rok później Federation Internationale de Automobile uhonorowała go medalem za zasługi w wyścigach Formuły 1;
  • 1995 r.: pierwszy gasoline - powered, samochód spełniający kalifornijskie normy LEV [low emission vehicle];
  • 1996 r.: pierwszym samochodem zasilanym całkowicie bateriami metalowo-niklowymi - SOLAR DREAM-em Honda wygrywa World Solar Challenge - zawody pojazdów zasilanych promieniami słonecznymi;
  • 1997 r.: z fabryk w USA wyjeżdżają pierwsze modele Hondy EV Plus, czteroosobowego samochodu elektrycznego o zasięgu do 210 km.
  • 1971 r. na drogi wyjechał pierwszy w historii motor z biegiem wstecznym Była to Honda Gold Wing, przeznaczona do dalekich podróży, produkowana do dziś.

W wyścigach formuły 1 Honda posiada swoją własną drużynę-team o nazwie BAR Honda Racing.

Honda jest związana z firmą Mugen Motorsports zajmującą się tuningiem samochodów.

Modele samochodów

  • Honda Accord
  • Honda Beat
  • Honda City
  • Concerto
  • Honda Civic
  • Honda CRX
  • Honda CR-V
  • Honda Element
  • Honda FR-V
  • Honda rty
  • Honda Integra
  • Honda Legend
  • Honda Jazz
  • Honda MSX
  • Honda NSX (sprzedawana w USA i Kanadzie jako Acura NSX)
  • Honda Odyssey
  • Honda Passport
  • Honda Pilot
  • Honda Prelude
  • Honda S2000
  • Honda Today

Modele motocykli

Przez pierwsze piętnaście lat z pięćdziesięcioletniej historii Honda produkowała wyłącznie motocykle. Przez następne 35 lat w dalszym ciągu w niektórych miejscach Honda była znana jedynie ze swoich dwukołowców, jako największym światowym producentem motocykli, których wytwarzano ponad 5 milionów rocznie. Pozostawała rynkowym liderem ze względu na różnorodność, innowacje techniczne i sporty motocyklowe.
W 1997 r. Honda wyprodukowała swój stumilionowy motocykl. Z tej ilości 58 milionów zostało wyprodukowane w Japonii, natomiast 42 miliony w pozostałych fabrykach na terenie całego świata, aktualnie jest ich 32 w 27 krajach. Trzy miliony motocykli wyprodukowano w Europie. Ponad 26 milionów z całej produkcji Hondy stanowiła seria Super Cub.

W pierwszych latach istnienia Honda produkowała motorowery, począwszy od Cubs i skuterów, po czterocylindrowy model CB 750 z 1969 r. Honda produkowała motocykle z różnymi konfiguracjami cylindrów od pojedynczego umieszczonego centralnie, aż do maszyn sześciocylindrowych, takich jak model CBX 1000 z sześciocylindrowym silnikiem umieszczonym poprzecznie, oraz do GL 1500 Gold Wing z również sześciocylindrowym bokserem.

Pierwsze pojazdy Hondy, oznaczone jako typ A, były faktycznie rowerami z zamontowanym 50 cm3 dwusuwowym silnikiem o mocy 1 KM. Pierwszy prawdziwy motocykl - typ D czyli Dream, powstał w 1950 r., wyposażony w silnik dwusuwowy o pojemności 98 cm3 i mocy 2 KM. Następny w kolejności był typ E z silnikiem czterosuwowym o mocy 5,5 KM ze stalową ramą. Prędkość maksymalna tego modelu wynosiła 50 km/h i w roku 1953 Honda wyprodukowała 32 tys. sztuk tego motocykla. Kolejnymi bestsellerami Hondy lat pięćdziesiątych były Benly o mocy 3,8 KM, typ J oraz skuter Juno KB.

W 1950 r. w Japonii funkcjonowało 200 fabryk motocykli, wśród których Honda zajmuje pozycję lidera.

Wspólnik Soichiro Hondy, Takeo Fujisawa przeniósł motocykle Hondy do Europy w 1956 r. Tam opracowano nowy model napędu o nazwie 50 Super Cub, a Fujisawa i założono fabrykę Suzuka, która produkowała 30 tys. Sztuk Super Cub miesięcznie.
Do roku 1960 Honda eksportowała 165 tys. motocykli rocznie do przeszło 50 krajów. M 50 Super Cub wytwarzany w 11 krajach.
Model Benly C92 z 1959 r. wyposażony w czterosuwowy, dwucylindrowy silnik z elektrycznym starterem był uznawany za najlepszy model owych czasów. Honda jako pierwsza zastosowała ramy motocyklowe wykonane z prasowanej stali.

W 1966 roku rozrząd typu popychaczowego modelu Super został zastąpiony wałkiem rozrządu w głowicy, zaś silnik o pojemności 89 cm3 otrzymał aluminiową głowicę i blok silnika. Ramę znów zbudowano ze stali, ale zawieszenie otrzymało widelce teleskopowe z przodu i wahacz wleczony z tyłu, z dwoma amortyzatorami. Ten model był produkowany aż do roku 1969.

Motocykle szosowe to przede wszystkim model C 70, z silnikiem 250 cm3 dwucylindrowym, z czterobiegową skrzynią zespoloną z silnikiem, cylindrami pochylonymi do przodu, tłokami pracującymi razem, mający wielkie błotniki i małe hamulce. C 70 posiadał lusterko wsteczne i kierunkowskazy, natomiast C 71 elektryczny rozrusznik, z kolei C S71 miał podwójne siedzenia, a model RC 70 był wersją terenową z wysoko, bocznie umieszczoną rurą wydechową.

Inny model C 90 miał taka samą konstrukcję z silnikiem o pojemności zmniejszonej do 125 cm3, zaś CB 90 jej sportową wersją. Rama stalowa dała początek późniejszej sztywnej ramie rurowej. Hamulce zostały zmienione na szczękowe o podwójnych cylinderkach, poprawiono również konstrukcję, co znacznie ulepszyło właściwości trakcyjne.

Honda posiadała silniki osiągające obroty rzędu 14 - 15 tys. obr./min. Motory wyposażone były w obrotomierze, podwójne siedzenia i kierunkowskazy.

Modele CUB i Benly były produkowane od połowy roku 1960 do 1965, natomiast rodzinę 250 cm3 stanowiły modele: CB 72, CB 250, CB 350 i CB 360. Rodzinę większych motocykli reprezentował czterocylindrowy model CB750 oraz jego pomniejszone wersje CB500, 350 oraz 400.
W 1969 r. zaprojektowano model CB750 do którego wprowadzono czterocylindrowy silnik o bardzo dużej pojemności 3 litra o bardzo wysokiej jak na tamte czasy mocy. Po raz pierwszy również zastosowano wiele innych rozwiązań. CB750 stała się wzorcem UJM czyli Universal Japanese Motorcycle.

Model CB 500 i 550/4 z roku 1974 był mniejszą wersją CB 750 i posiadał wszystkie cechy, większej maszyny. Model CB400/4 byt bardziej kompaktowy, z niezwykłymi zawirowaniami rury wydechowej, której końcówka była wygięta do dołu, osiągający niezwykły przyrost mocy i prędkości, co pozwoliło Soichiro Hondzie stwierdzić, że model ten był najlepszym z opracowanych przez koncern. Model miał bardzo dobre hamulce, wysoką przyczepność i pojedynczy wałek rozrządu w głowicy i osiągał prędkość maksymalną rzędu 200 km/h.

W latach 1980-81 nastąpił niezwykły rozkwit nowych konstrukcji. Dealerzy sprzedawali prawie 90 różnych modeli motocykli szosowych. Pierwszy model VF 750 z 1982 r., w którym łańcuch napędowy zastąpiono wałem Kardana, był bardzo ciężki, lecz punktem zwrotnym była wersja VF 750 F. Osiągała prędkość maksymalną ponad 230 km/h.
Następny ważny model w historii firmy to CX 500 wyposażony w dwucylindrowy silnik V2 chłodzony cieczą, napędzający motocykl również za pomocą wału napędowego szybko stał się bestsellerem. Silniki chłodzone cieczą byty lżejsze, mniejsze, bardziej kompaktowe, natomiast optymalna temperatura pracy silnika chłodzonego cieczą zapewniała spełnienie wszystkich norm emisji spalin oraz zapewniała jego większą trwałość.
Motocykl ten zyskał uznanie wśród gońców i kurierów ze względu na niezawodność, chociaż niskoobrotowy silnik był zaprzeczeniem technologii wysokoobrotowych silników Hondy.

Turbodoładowany CX 650 ilustrował zdolności Hondy w zaawansowanej technologii. Jednak cierpiał on na odcinanie pracy turbosprężarki, w momencie kiedy woda z kałuży i deszczu była zasysana do jej wnętrza, co nie zapewniło mu długiej kariery. To również doprowadziło do opracowania następcy, modelu VRF 750-V 4.

W 1967 r. Mike Hailwood zwyciężył w mistrzostwach świata w klasie 250 i 350 cm3, W 1983 r. Honda wygrała w klasie 500 cm3, a dwa lata później wygrała w obydwu kategoriach 250 i 500 cm3. Do tego czasu zwyciężyła w mistrzostwach świata motocykli crossowych, a w 1986 r. finiszowała jako pierwsza, druga, trzecia, piąta i szósta w rajdzie Paryż-Dakar.

Pośród motocykli lat dziewięćdziesiątych na uwagę zasługuje skuter CN 250. Posiadał nisko położony środek ciężkości, automatyczną skrzynię biegów z płynnie pracującym paskiem i kołem zębatym, cichym jednocylindrowym silnikiem chłodzonym cieczą, o pojemności 250 cm3 oraz specjalną osłoną przed wiatrem. Kolejnym skuterem z przekładnią bezstopniową był model Bali, z silnikiem dwusuwowym chłodzonym powietrzem o pojemności 49 cm3, osiągającym moc 5,5 KM i maksymalną prędkość 45 km/h przy bardzo niskim zużyciu paliwa. To pozwoliło na ekonomiczne, długie podróże.

W 1987 r. Honda zrewidowała swoją strategię dużych motocykli i wyprodukowała model CBR 600F i CBR 1000F. W ten sposób ożywienie lat osiemdziesiątych zostało uzupełnione przez ważne marketingowo i technicznie rozwiązanie polegające na tylnym zawieszeniu z pojedynczym wahaczem (system Pro-Link). Jednym z najlepszych modeli był wówczas sportowy model CBR 900 RR Fireblade, który na niektórych rynkach zdystansował sprzedaż modelu C 90. Nowy model CB750, cala rodzina CBR, turystyczne ST1100 oraz Gold Wing należały do czołówki pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy w swoich klasach, a najpopularniejszym modelem lat dziewięćdziesiątych był CB 500 twin.

Sukces w rajdzie Paris-Dakar zbudował silny wizerunek motocykli Hondy, takich jak XL 600 Paris Dakar, Africa Twin i Trans-Alp, które wkrótce stały się najpopularniejsze w swej klasie na rynku maszyn terenowo-rekreacyjnych.

W latach 90. wprowadzono do małoseryjnej produkcji - model NSR 750, wyposażony w silnik V4 z owalnymi tłokami i 8 (osiem) zaworów na cylinder. Motocykl ten zbudowany był z wykorzystaniem bardzo zaawansowanych technologii wziętych wprost z torów wyścigowych - zastosowano kevlar, włókna węglowe oraz ceramikę, co spowodowało, że z ceną 100 tys. DEM znajdował się on na samym końcu cennika.

Modele motocykli

Sportowe

  • Honda NS 1 50
  • Honda Ns 1 50 Montesa
  • Honda NSR 125
  • Honda CBR 125R
  • Honda CBR 600F
  • Honda CBR 600RR
  • Honda CBR 1000RR Fireblade

Sportowo-Turystyczne

  • Honda CB 1300S
  • Honda CBF 600S
  • Honda CBF 1000S
  • Honda CBR 1100XX Blackbird
  • Honda VFR 800
  • Honda VTR 1000F Firestorm

Turystyczne

  • Honda GL 1800 Gold Wing
  • Honda NT 700V Deauville
  • Honda STX 1300 Pan European

Naked Bike

  • Honda CB 600F Hornet
  • Honda CB 900F Hornet
  • Honda CB 750 Seven Fifty
  • Honda CB 1300
  • Honda CBF 250
  • Honda CBF 500
  • Honda CBF 600
  • Honda CBF 1000
  • Honda CG 125

Choppery i Cruisery

  • Honda VT 125C Shadow
  • Honda VT 750C Shadow
  • Honda VTX 1300S
  • Honda VTX 1800C

Enduro

  • Honda DT 50
  • Honda XR 125L
  • Honda XL 125V Varadero
  • Honda XL 650V Transalp
  • Honda XL 1000V ABS Varadero

Off Road

  • Honda CR 125R
  • Honda CR 250R
  • Honda CRF 250R
  • Honda CRF 250X
  • Honda CRF 450R
  • Honda CRF 450X
  • Honda XR 650R

ATV

  • Honda TRX 90
  • Honda TRX 250
  • Honda TRX 350
  • Honda TRX 450
  • Honda TRX 680FA

Skutery

  • Honda NP S50 Zoomer
  • Honda SCV 100 Lead
  • Honda SES 125 Dylan
  • Honda SH 125i
  • Honda FJS 600 ABS Silverwing

źródło: wikipedia
© 2011 Moto-portal.pl | Informacja o cookies
no